perjantai 11. huhtikuuta 2008

Oppimista ja arviointia

Ilokseni tapasin opiskelijat ihan livenä (enkä vain verkossa vilahtavina päinä) parina lähipäivänä.

28.3. Wikin linkit ja muuta

Otimme wiki -tarinan uudelleen esille, opettelimme linkittämisen ja lähdimme viemään tarinaa "vakavampaan ja ammattimaisempaan" suuntaan. Wikin ensimmäinen vaihehan olikin työkalun käyttöönotto ja kirjoittamisen harjoittelu.

Sosiaalialan teema alkaa olla valmis, joten moduulin lopussa oli sanastotentti (ilman apuvälineitä) ja Suomen yhteiskuntatiedon tentti, pääasiassa asiointikohteista (www -sivut käytössä).

Arvioimme oppimista ensimmäisellä jaksolla - palautetta ja itsearviointia. Mitä opin? -kirjoituksissa kuvastui hyvin kaaoksen järjestyminen ja kokonaisuuden hahmottaminen. Ryhmä koki saavuttaneensa tavoitteensa.

Eettiset periaatteet ovat olleet pohdinnan alla, ammattisäännöstöt on käännetty ja niitä on sovellettu esimerkkitilanteissa. Asioimistulkin täytyy valmistautua mitä moninaisimpiin tilanteisiin. Omassa roolissa toimiminen on helpompaa, kun haastavia caseja on käyty läpi. Mitä tulkki tekee, kun tulkattava valehtelee, syyttää häntä epäonnistumisistaan tai kirota pärrää pahimman kautta? Mitä tarkoittaa olen puolueeton ja neutraali, tulkkaan kaiken...

Erilaisia tulkkausharjoituksia (monologit, dialogit, prima vista, kuiskaus..) tehdään lähipäivinä, pienryhmissä ja yksin. Ylen äänityksiä ja toisten opiskelijoiden äänityksiä on tulkattu innokkaasti.

Tekeminen sosiaalisen oppimisen ympäristössä alkaa löytää paikkansa. Opintopiirit tekevät hyvää työtä yhdessä ja itse järjestetyt vierailut ovat tuoneet rikasta sisältöä. Oppimaan oppimisen taidot ovat koko ajan esillä.

4.4 Päästä varpaisiin ja edestakaisin

Toinen moduuli alkoi tavoitteiden määrittelyllä ja opintopiirien toiminnan aikatauluttamisella. Jälleen kerran aikuiset oppijat tiesivät, mikä on keskeistä. Terveysaihe alkaa tietysti anatomiasta...

Saimme mukaan ryhmään kolme uutta opiskelijaa, jotka saavat aluksi räätälöityä opetusta ja ohjausta, solahtaakseen sitten mukaan aikasemmin aloittaneeseen ryhmään. Verkko antaa mahdollisuuksia todelliseen henkilökohtaistamiseen - opettajan työ ei vähene, se kohdentuu eri tavalla.

Seuraavana lähipäivänä sunnitellaan yhteistyötä toisten oppilaitosten opiskelijoiden kanssa. Viemme heille suunnattuja kysymyksiä yhteiseen wikiin. TH