keskiviikko 1. huhtikuuta 2009

ITK-päiville 2009

Huhtikuun 1.
Aloitimme työstämisen eli pohdinnan siitä, mitä ja miten itk-päivillä voisi esittää. Vaihtoehtoja on; esitelläänkö kaikki käyttämämme mediavälineet; otetaanko mukaan opiskelijoita; onko näkökulma pedagogiikka vai väline; miten paljon täytyy esitellä asiomistulkin työtä; mitkä wikeistämme ovat esittelemisen arvoisia (no kaikissa on jokin hyvä pointti, josta saa ajattelemisen aihetta omaan tekemiseen); miten saadaan mukaan kuvaa ja ääntä; näytetäänkö tulkkaustilanne...

Ensimmäinen päätös: Näkökulmana oppiminen, henkilökohtainen tavoitteen asettaminen ja mediaelementit ovat vain oppimisen välineitä. Siitäkin tuli pitkä lista, joka on alla. Mukaan kuvio, joka havainnollistaa ensimmäisen puolen vuoden rakenteen. Kaikki muu näyttämisen arvoinen sulautetaan yhteen wikiin. (Vaikka monta muuta ideaa siis jääkin käsittelemättä.) Tuumasta toimeen.



Ensimmäinen hahmo: Asioimistulkiksi verkossa, miten se on mahdollista?



  • Mitä asioimistulkki tekee?
  • Monimuotoinen 0piskelu/"TAKK:n malli", Moodle


  • Oppimisen prosessi verkossa / oppiminen alkaa / moduuli 1
  • Henkilökohtainen polku
  • Kuka asettaa tavoitteet?
  • Miten tavoitteet asetetaan?
  • opintopiirin suunnitelma(t)
  • suunnitelman toteutuminen ja seuranta
  • Opettajan rooli
  • Kehikko, tutustuttaminen, lähipäivien tilkkutäkki (moodle 20.3.), saavutettavuus
  • Ohjaamisen välineet
  • oppimistehtävät, palautteet, pohdinnat, skype, puhelin, sähköposti, ajanvarauswiki
  • Arviointi (vapaus ja vastuu)
  • Henkilökohtaiset oppimisen kansiot, päiväkirjat, työssäoppimisen raportoinnit
  • Tekemisen meininki!

KONKRETIA 1: wikit (astupolku)

Moduuli 1: sosiaaliala. Vrt. opiskelijoiden asettamat tavoitteet (Moodle) - opettajien luoma pohja, instruktio, tilanne.

Miksi wiki? Oppimisen monimuotoisuus...

Mitä on pitänyt oppia matkan varrella?

  • Tutustua ryhmään
  • Suunnitella omaa toimintaa ja ajankäyttöä
  • Moodlen peruskäyttö yhteisenä alustana
  • Uskallusta uudenlaiseen tapaan oppia ja käyttää teknisiä vimpaimia
  • Skypen käyttö yhteydenpitovälineenä
  • Yhdessä oppimista; oppimisen dialogi
  • WavePad -ohjelman käyttö
  • Wikin käyttö
  • Etsiätietoja itsenäisesti
  • Jakaa tietoja ryhmässä
  • Tulkkauksen teoriaa
KONKRETIA 2: Työssäoppiminen "dialogina" (Moodle)



Uuden tavoitteen asettaminen / oppiminen jatkuu / moduuli 2

  • Opettajien antama kehikko
  • Opintopiirien uusi suunnitelma, jossa:
  1. ryhmien sisäinen työnjako (vastuutukset)
  2. opittujen mediavälineiden hyödyntäminen
  3. toisen työkielen näkyväksi tekeminen
  4. tutkinnon suorittaminen konkreettiseksi tavoitteeksi

Mitä uutta?

  • Tokbox -viesti tulkkausharjoituksena
  • Videoklipit työkaluna ja dialogin pohjana
  • Oman työn analysointi ja dokumentointi (opitun analysointi)
  • Työssäoppimisen tavoitteet ja palautteen kerääminen
  • Omien wikien käyttöönotto? Kuvienjako-ohjelma? Second life? You tube? Blogit?